Integratie en respect

Op 18 oktober 2011

Voor de meeste mensen is het vanzelfsprekend, ongeacht tot welke taalgroep ze behoren, om zich aan te passen aan de autochtone taal van de streek waar ze zich vestigen. Wanneer wij als Vlamingen naar Wallonië, Frankrijk, Engeland of eender welk land gaan wonen, eisen wij toch niet om in onze moedertaal aangesproken te worden? De beleefdheid gebiedt ons dus om de taal en de gebruiken van de autochtone bevolking te respecteren en ons aan te passen. Integratie start pas als we de voertaal willen begrijpen en wensen aan te leren!

Het getuigt van disrespect en arrogantie van Franstalige Belgen dat zij dit gegeven niet respecteren eens zij zich in Vlaanderen vestigen. Zo moeten anderstaligen die in Vlaanderen komen wonen zich niet alleen aanpassen MAAR moeten ze vooral geen taaleisen stellen, want dit moeten ze ook niet proberen in andere anderstalige landen.

De woorden integratie en respect hebben blijkbaar voor vele Franstalige Belgen geen enkele betekenis!