GEEN REDEN OM DE STRUCTURELE ONBESTUURBAARHEID TE VRAGEN VOOR PEPINGEN

Op 16 maart 2016

Bij het begin van de nieuwe legislatuur beweerde de aftredende burgemeester dat hij in het financiële laadje van de gemeente € 2.000.000 achtergelaten had ! Wij hebben gezocht, maar deze bruidschat (nog) niet gevonden. Nu vraagt hetzelfde gemeenteraadslid zich af hoe wij de meer inkomsten, geraamd op € 500.000, besteed hebben? Dit is heel eenvoudig aan te tonen. De 150.000 € van Het Plattelandsfonds werden onmiddellijk en integraal uitgegeven aan het herstellen van wegen en de verkeersveiligheid. De overblijvende 350.000 dienden hoofdzakelijk om de periodieke leningsuitgaven te delgen afkomstig van het project ruilverkaveling Elingen.
Gedurende de vorige legislatuur ontving het CD& V bestuur ongeveer € 500.000 via het Lokaal Pakt en nog eens ongeveer € 500.000 (samen met Gooik) wegens verkoop aan de RVT – Groep Halle van een onroerend goed behorend aan de Intercommunaal Gods-Gasthuis Vander Stokken. Wij gaan ervan uit dat deze buitengewone ontvangsten nuttig besteed werden !
Meerdere malen liet de CD&V uitschijnen dat naast het project Zagerij ook het project Sporthal gedurende de periode 2014 – 2019 kon gerealiseerd worden. Volgens de coalitie LVB - NVA kon er maar 3 miljoen geïnvesteerd worden en dit werd ook door andere instanties (Q & A) bevestigd! De CD&V verwijt ons nu beroep te doen op consultants…velen herinneren zich nog de vele 1.000-de € aan consultancy honoraria gespendeerd onder het vorig bestuur! Voor een geïnteresseerde inwoner is het, door de 100 % tegenstrijdige politieke verklaringen, onmogelijk enig geloof te hechten aan een bepaalde polieke familie, tenzij beroep gedaan wordt op een consultant, gevolgd door een 2de en eventueel 3de opinie. Nu kan 5 miljoen investeren wel… maar…. alléén als men zich strikt houdt aan de voorwaarden van het recent voorgestelde budget 2016 en het meerjarenplan 2016 -2019. Het geheel is opgebouwd zoals in een dominospel. Het voorgelegde budget en meerjarenplan houdt integraal rekening met de desiderata van alle gemeenteraadsleden en de beslissingen genomen in de gemeenteraad, en beantwoordt ook aan de 2 geëiste evenwichtscriteria.
De financiële ruimte is objectief toegenomen met 2 miljoen! Dit door beslissingen enerzijds genomen door een meerderheid met o.a. geen vervanging van de sportfunctionaris, geen vervanging van een administratief bediende, geen aanwerving van een technische medewerker en zo verder… maar anderzijds ook door financiële meevallers zoals : een inbreng door Infano van € 400.000 via PPS, een extra-dividend van PBE & Infrax voor een bedrag van € 300.000 (met € 300.000 kun je o.a. de leningslast van een lening van één miljoen aflosbaar op 20 jaar gedurende 5 jaar betalen). Positief is ook dat van de geplande € 2.600.000 op te nemen leningen gedurende de periode 2013 – 2015 er begin 2016 niet meer dan 1.800.000 opgenomen werd ! De financiële chaos waar de CD&V zo graag en zo dikwijls naar verwijst bestaat wellicht ergens bij hen maar niet bij de huidige LVB – N-VA coalitie en de gemeentediensten.
Schepen van Financiën - Gerard Defloo, N-VA.