Autonoom Gemeentelijk Bedrijf

Op 3 oktober 2011

Hieronder vindt u de integrale tekst van de meerderheidsfractie onlangs gepubliceerd in haar politiek “tijdschrift”. Wij voelen ons genoodzaakt hierop ons antwoord te formuleren.

" Zonder teveel in technische details te vervallen,willen we ook de rol van het AGB toelichten in dit dossier. Een AGB is een verzelfstandigd gemeentelijk bedrijf. Het is een instrument, in vennootschapsvorm, waarmee de gemeenten bepaalde beleidsdomeinen efficiënter en goedkoper kunnen beheren, uiteraard onder democratische controle van de gemeenteraad. Zo hebben Herne en Gooik een AGB om hun sporthal te runnen. Pepingen heeft ook een AGB Vrije Tijd opgericht voor de geplande sporthal. Het AGB kan ons ook helpen, in het project van het ontmoetingscentrum Bogaarden, om de BTW op de verbouwingswerken – goed voor 100.000 euro - te besparen.”

Hierna ons antwoord :

De huidige meerderheid stelt dat de gemeente dankzij een Autonoom Gemeentelijk Bedrijf ‘efficiënter’ maar ook goedkoper bepaalde beleidsdomeinen kan beheren. Ons inziens is dit een kaakslag voor het  gemeentepersoneel en wij verdiepen ons graag in enkele elementen.

Zo is het een spreekwoordelijke brug te ver wanneer de bewindsploeg beweert dat het A.G.B. onder de democratische controle van de gemeenteraad zal werken. In realiteit hebben wij hier te maken met een  vennootschap... met een eigen budget, eigen personeel en als klap op de vuurpijl, een eigen directie. Wat, wanneer, wie, hoe en ga zo maar eventjes door kan een gemeenteraadslid  dit controleren?

Het A.G.B. te Pepingen werd in de eerste plaats opgericht om de “vervelende” controle van het gemeentepersoneel en van sommige gemeenteraadsleden te vermijden. Een ernstige controle gebeurt onaangekondigd en met vrije toegang tot alle documenten en alle personeel! Helaas is onze “Pepingse” democratie hier anno 2011 ellenlang van verwijderd.

Het klopt dat Herne en Gooik een A.G.B. hebben opgericht om hun sporthal te runnen, maar zowel Herne als Gooik hebben echter geen  gemeentepersoneel ingeschreven in hun Autonoom Gemeentelijk Bedrijf. En het werd er trouwens ook niet opgericht met als eerste objectief om gemeentepersoneel al dan niet te promoten of om met te ijverige schepenen aan te vullen.

Pepingen heeft een A.G.B. opgericht voor de bouw en de uitbating van de sporthal en daar is niets mis mee. Maar of dit ook een positieve beslissing is voor het ontmoetingscentrum De Schuur, het ontmoetingscentrum Bogaarden en het megalomaan project De Zagerij is meer dan twijfelachtig???

Het A.G.B., beweert de meerderheid, zal ons helpen om de B.T.W. op de verbouwingswerken van het ontmoetingscentrum Bogaarden, hetzij 100.000,00 euro  te besparen. De haalbaarheidsstudie terzake opgesteld door  het gerenommeerde consultancy bedrijf “Deloitte” (audit-accounting-tax-consulting-corporate finance) heeft het slechts over  43.884,00 euro. Dit is toch maar een klein verschil niet?

Het verontrust ons waarom de meerderheid verzwijgt dat zo’n A.G.B eveneens B.T.W. dient te betalen, allerhande uitgaven heeft naast allerhande beheerskosten.

Het A.G.B….het ei van Colombus of toch niet?