Procedurefouten

Op 16 september 2011

Sinds 2007 is er op het einde van iedere gemeenteraadszitting een vragenmoment, zo ook gebeurde op de gemeenteraadszitting van donderdag 15 september laatstleden.

Een inwoner las en overhandigde aan de gemeenteraadsleden en aanwezigen de hierna volgende brief :

“Geachte,

Verschillende inwoners van het dorpje Bogaarden stonden perplex toen er plots één van de authentieke bouwwerken van ons beschermd dorpszicht met de grond gelijk werd gemaakt.

Zeker nadat de bouwheer in een dorpsvergadering aan de inwoners van Bogaarden had beloofd niet aan de oorspronkelijke staat van de gebouwen te raken.
En dit in gezelschap van burgemeester, schepen van ruimtelijke ordening enz...
Hun belofte : “Enkel de “lelijke silos”!! zouden er moeten aan geloven
Op het plan in het gemeentehuis stond dan ook dat enkel die silos gesloopt zouden worden.
En indien er toch aan die authentieke gebouwen zou geraakt worden zou “monumenten”
of onroerend erfgoed hoe we het ook mogen noemen daar wel een stokje voor steken ...
want die moeten verwittigd worden volgens de wet (dacht ik ) alvorens er gesloopt mag worden .

Tot er op een mooie zonnige dag de buldozers kwamen ....
Authentiek gebouw ....weg... verdwenen..salut...tot nooit meer ( zie afbeelding in bijlage )
We zijn onmiddelijk terug op de gemeente naar de plannen gaan kijken ....en ze noemden het authentieke gebouw blijkbaar SILO dat (zie foto )duidelijk geen silo was...van misleiding gesproken ..dit kan tellen.

Dit konden wij voor de afbraak als inwoners niet gezien of geweten hebben... wij hadden geen toegang en ons werd valselijk beloofd dat enkel de achteraf bijgezette “lelijke silos” zouden verdwijnen.
Op de gemeente zeiden ze ons dat onroerend erfgoed stilzwijgend hun goedkeuring had gegeven !!!
Dit konden wij niet geloven...onroerend erfgoed die ons beschermd dorpszicht niet bescher­men zou,,? Iedere inwoner (gewone burger, “jan met de pet”)uit Bogaarden centrum die al veranderingen deed aan zijn woning weet wel beter. Nee hiervan waren wij zeker , onroer­end erfgoed zou hier negatief advies voor geven.
Dus hebben we contact opgenomen met onroerend erfgoed eerst Mvr Thibaut 016/ 665900....die me vertelde dat onroerend erfgoed door de gemeent NIET op de hoogte werden gesteld.
Dan belden we met Mvr Van den Abbele 016/665901 en zij vertelde ons hetzelfde...wij zijn door de gemeente Pepingen NIET op de hoogte gesteld.
Mvr Gonda Cammaerts 02/5531881 vertelde ons hetzelfde verhaal .. en zei nog “nochthans weet de gemeente heel goed dat ze ook naar ons een brief moeten sturen ....

dus : ONROEREND ERFGOED WERD NIET VERWITTIGD DOOR DE GEMEENTE

Hoe kunnen ze dan in godsnaam stilzwijgend advies uitbrengen begrijpen wie begrijpen kan

Wij voelen ons dus belogen en bedrogen

1- Door een vals plan die authentiek gebouw als silo aanduid dat duidelijk geen silo was

2- onroerend erfgoed werd niet verwittigd wat de procedure nochthans voorschrijft

Ook wij hadden graag een eerlijke kans gehad om verzet te kunnen aantekenen

Zou u zo vriendelijk willen zijn om de werken stil te leggen en de bouwprocedure opnieuw van in het begin op te starten...of is de gewone burger minder waard en mag die zomaar op het verkeerde been gezet worden ...en kunnen procedurefouten plots wel?”

Voetnota van de N-VA, afdeling Groot-Pepingen :

Procedurefouten mogen niet…maar gebeuren soms! Het stilleggen van de bouwprocedure brengt het authentiek gebouw niet terug.  “Nood breekt wet”  en die is zeker hier aanwezig met dit grondig te renoveren vervallen gebouw, welke na vernieuwing deels dienst zal doen als cultureel centrum en verder ingenomen zal worden door 4 sociale appartementen.