Verslag gemeenteraadszitting van dinsdag 22 januari 2013

Op 19 maart 2013

Wat brengt de toekomst voor onze gemeentelijke adviesraden?

Waar wil de meerderheid met de adviesraden naar toe?

Zo luidden de “bezorgde” kreten vanuit de oppositie. Er werden gedurende de periode 2007-2012 een aantal adviesraden verder gezet en ook werden er een aantal nieuwe gecreëerd.

Maar diezelfde CD&V/SP-A kon in het eerste jaar van haar beleid slechts in april 2007 een aantal adviesraden opnieuw laten starten!

Voor de adviesraad voor ouderen lukte de oprichting ergens in  2010 en  de adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking  zag het daglicht in het verkiezingsjaar 2012.

Voor de middenstandsadviesraad lukte het helemaal niet gedurende de legislatuur 2007 – 2012!

Ook wij begrijpen dat de gemeentelijke adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking bestaat uit geëngageerde mensen (dit is ook zo voor de andere adviesraden), maar dit betekent niet dat zij door het rood licht mogen rijden en dat zij zich niet bij hun leest moeten houden (net als de andere adviesraden)!

Er is door de nieuwe beleidsploeg geen enkele stap gezet om maar één adviesraad af te schaffen, wel integendeel, er zal nu wel degelijk een adviesraad voor de middenstand worden opgericht! De objectiviteit van de verslagen van de adviesraden zullen er zeker niet op achteruitgaan, wanneer de secretaris tevens lid van de betrokken adviesraad het verslag opstelt! Moeilijke financiële tijden breken aan… waarbij flexibiliteit één van de antwoorden zal zijn.

Om af te ronden nog één van die wereldvreemde vragen vanuit het kartel CD&V/SP-A…”Wij vragen om respect te hebben voor de beslissingen van de vorige raad en de beslissing niet te hernemen”.  Inzage in de verslagen van de gemeenteraadszittingen van het jaar 2007 leert ons dat er gedurende  het eerste jaar van de vorige legislatuur een resem van vernietigingen van beslissingen van de vorige beleidsmeerderheid te zien en te horen was!

De schepen van ontwikkelingshulp in de vorige legislatuur wachtte tot in het begin van het verkiezingsjaar om deze adviesraad op te richten.

De “kersverse” schepen van ontwikkelingssamenwerking wacht eventjes op de samenstelling van de nieuwe adviesraad om te starten…wat is daar fout aan? De bevoegdheid voor ontwikkelingssamenwerking ligt nu bij één persoon die een beroep doet op alle mensen van goede wil. Een maximale ondersteuning zal nodig zijn voor alle adviesraden want de gewaardeerde hulp gedurende de talrijke vergaderingen van het ambtelijk apparaat verdwijnt Deze vergaderingen brachten immers “kostelijke” overuren met zich mee en koken kost geld!

De ambtenaren horen gedurende de diensturen maximaal aanwezig te zijn op het gemeentehuis, professionele dienstverlening aan de ganse Pepingse bevolking is onze eerste prioriteit en daarvoor dienen wij maximaal een beroep kunnen doen op het gemeentepersoneel: alle hens aan dek!