Studiebureau maakt snoeiharde analyse: Gemeente Pepingen is niet meer levensvatbaar

Op 11 april 2023

Uit een studie van cc consult, aangevraagd door Galmaarden, Herne, Gooik en Pepingen blijkt dat de werking van onze gemeente niet meer houdbaar is. Bijna op alle parameters staan de lichten op rood: infrastructuur, investeringen, dienstverlening, financiën,... Zelf de kerntaken kan het niet meer uitvoeren.

Het opzet van de studie was duidelijk: De lokale besturen Galmaarden, Gooik, Herne en Pepingen willen onderzoeken hoe zij de toekomstige uitdagingen van lokale besturen kunnen aangaan en hoe ze nog krachtiger kunnen besturen.

In de studie van 118 pagina’s blijkt tegen welke bestuurlijke muren  onze gemeente aanloopt. Op elk van de 4 grote bestuurlijke uitdagingen die worden beschreven, krijgt onze gemeente een ondermaatse beoordeling. Één beoordeling is zelf dieprood.

Zo is er geen geld voor broodnodige investeringen, is de infrastructuur ondermaats, en staat de operationele capaciteit onder druk door de vele éénmansdiensten. Het welzijn van de medewerkers staat onder druk door beperkt ambitieniveau

Cc consult: De gemeente trappelt ter plaatse of begint zelfs achteruitgang te kennen waardoor deze minder aantrekkelijk wordt voor inwoners, bezoekers en bedrijven. (p106)

Door deze studie naast zich neer te leggen ontkent het gemeentebestuur het licht van de zon. Hoeveel signalen moet het gemeentebestuur nog krijgen om te beseffen dat haar eigen ondergang aan het graven is? Stop met aan het eigenbelang te denken en ga in het belang van uw inwoners het gesprek met de buurgemeenten aan. Zo niet zal dit schepencollege de geschiedenis ingaan als het bestuur van de gemiste kans.

Oordeel zelf en lees het volledige rapport van cc consult via deze link.