11 juli 2017 Vlaamse feestdag

Op 10 juli 2017

Eerst en vooral aan allen een strijdbare maar ook vrolijke Vlaamse feestdag. Een van de vele uitingen van onze Vlaamse identiteit is op 11 juli zoveel mogelijk mensen samenbrengen in een gezellige, muzikale en breugeliaanse sfeer om de Vlaamse hoogdag te vieren. Het zijn vreemde tijden met  de Brexit, Poetin, Trump, de aanslagen en de vluchtelingencrisis. Terwijl in Brussel  het bestuur van de vzw Samusocial, zonder skrupules en gedurende jaren, 1/3 van het budget van de giften opstreek als zitpenningen.  Vele sociale organisaties zijn, jammer genoeg, doorspekt van politiekers omdat deze organisaties afhankelijk zijn van subsidies gegeven door politiekers! De politiek heeft geen goede beurt gemaakt niet in Wallonie (Publifin),  niet in Brussel (Samusocial) en ook niet in Pepingen.

Elke 11 juliviering is niet alleen een feest maar ook een evaluatiemoment. Hoe is de economische en politieke toestand in het Vlaanderen van vandaag en wat brengt de toekomst?

Volgens onze vaderlandslievende pers zou amper 15 procent van de Vlaamse kiezers wakker liggen van Vlaamse onafhankelijkheid ?  Waar? Half waar? Leugen? Halve leugen?

De jaarlijkse financiele miljarden transfers van Vlaanderen naar Wallonie gaan onverstoord verder, maar onze Vlaamse kei kan niet eeuwig verder gestroopt worden.  Franstalig Belgie wil nog steeds de zes Vlaamse faciliteitengemeenten annexeren. Ook de oprichting van de Brusselse Metropolitane Gemeenschap, de inlijving van parking C  (voor een nieuw nationaal voetbal stadion), de boycot van Zaventem Airport en dergelijke meer zitten nog steeds in de Franstalige trukkendoos.  Ook UNIA, overdadig gesubsidieerd, tracht de Vlaming en de N-VA per se te willen dwarsbomen en ziet alleen de allochtonen als slachtoffer van alle ongelijkheid.

Onze Vlaamse welvaart en welzijn moet in de 1ste plaats ook voldoende geld garanderen voor investeringen in  onderwijs, wegeninfrastructuur, zorg – en jeugdsector, bejaardenzorg en zo meer. In onze regio wordt in een steeds kleiner aantal gezinnen ,met pasgeboren kinderen, Nederlands gesproken. Als Vlaamse partij is het onze verdomde plicht het Vlaams karakter in onze regio te behouden en te versterken.

Pepingen onderhoudt goede contacten met zijn buurgemeenten, zowel Vlaamse als Waalse…bijvoorbeeld met de jaarlijkse taalgrenswandeling om er maar een te noemen.  Pepingen is hoog solidair met  de vele lokale en gewestelijke liefdadigheidsacties, maar ook met de *derde wereld*. Pepingen is een fairtrade gemeente en de gemeentelijke adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking voegt zoveel als financieel mogelijk de daad bij het woord.    Pepingen heeft oog voor zijn onroerend erfgoed… de restauratie van de OLV kerk in Bellingen en de lemen hoeve D’Helle mogen gezien worden als een bewijs hiervan. De 2 kwalitatief hoogstaande RVT’s  Vander Stokken en Mater Dei staan paraat voor de bewoners van de laatste rechte lijn. Ook gebouwde en te bouwen assistentiewoningen zijn voorhanden, dit  voor Pepingse en andere kandidaten.  Een vergelijking tussen de 308 Vlaamse gemeenten geeft Pepingen goede punten voor *rust*(7,4 op 10) en slechte punten voor *sportinfrastructuur* (3,6 op 10). De Guldensporenslag,  Pieter De Coninck, de Vlaamse Leeuw, 11 juli 1302 zijn uit historisch opzicht vooral van belang door de rol die ze speelden  in de Vlaamse bewustwording. Vlaanderen heeft grote troeven en kansen om bij de top van Europa en de Wereld  te blijven horen.

Wij zullen en kunnen onze dromen slechts realiseren door standvastig en rechtlijnig door te zetten, schouder aan schouder, voor een beter Vlaanderen.

Gerard Defloo, N-VA – afscheidnemend schepen