Gemeentebestuur besliste Tablets cadeau te geven aan raadsleden: wie verzint zoiets?

Op 20 april 2021

N-VA vond deze aankoop pure geldverspilling, onzinnig en nutteloos en schonken de tablets aan het OCMW. De collega’s van de oppositie volgden ons standpunt.

Een totaal van 19 tablets, vijftien voor de gemeenteraadsleden en vier voor de leden van het bijzonder comité. ‘Wij verdienen ook een (laat) sinterklaascadeau’ vond het schepencollege en besliste dan maar deze aankoop te doen op kosten van de belastingbetaler. Per raadslid, dus per tablet betaalde men circa 420,- euro; een niet onaardig bedrag van 8000,- € in het totaal. Om wat te doen: om enkel wat documenten te ontvangen en te lezen?

“ De gemeenschap moet niet voor de kosten opdraaien.

Gemeenteraadslid Gerda Claeys: “ Voor een adequate behandeling van de vergadering is een tablet niet efficiënt. In veel gemeenten, waaronder ook in Pepingen, werkt men met een online platform waar je met uw persoonlijke computer kan inloggen, dat is voldoende. Het argument dat de papierstapel vermindert is larie en apenkool. Het afdrukken van documenten is ja, ook in Pepingen achterhaald. Wij, raadsleden, krijgen een zitpenning. Hiermee worden gemaakte kosten als bestuurder grotendeels vergoed. De belastingbetaler, dus de Pepingenaar, moet voor zo’n nutteloze tablet niet opdraaien.”

De N-VA heeft daarom beslist hun tablets ter beschikking te stellen aan het OCMW die ze kan uitlenen aan minder begoede studenten in onze gemeente en aan onze rusthuisbewoners, die door Corona nog steeds een digitale babbel moeten organiseren met hun kinderen en kleinkinderen.