N-VA niet te spreken over toekomstig appartementencomplex in centrum Pepingen.

Op 27 maart 2021, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening
  • Te veel en te hoog. Geen rekening gehouden met noden van de omgeving.
  • Gebrek aan visie van gemeentebestuur zorgt bij alle oppositiepartijen en buurtbewoners voor wrevel. Typisch voorbeeld van ruimtelijke verrommeling.
  • N-VA vraagt gemeente RUP ( ruimtelijk uitvoeringsplan) op te stellen met aandacht voor woonkwaliteit.

Een bouwpromotor wil tussen de steenweg op Elingen en de N28 in Pepingen een complex van 18 appartementen en 2 winkels laten optrekken. De gemeente heeft op de laatste gemeenteraad hiervoor de aanleg van een nieuwe weg goedgekeurd.  De N-VA en een aantal buurtbewoners zien die plannen in deze vorm niet zitten. Zij roepen de gemeente op om het plan bij te sturen en voor heel het centrum een ruimtelijk uitvoeringsplan op te stellen.

De vraag op de gemeenteraad was om een goedkeuring te geven voor de aanleg van een weg die de bouw van het appartementencomplex en de 2 winkels moet toelaten. Volgens de gemeente ging het enkel maar over de aanleg van de weg, maar het één kan niet zonder het ander: Geen weg zonder appartementsgebouw, geen appartementsgebouw zonder weg. We moeten het dus samen bekijken.

Als goede bestuurders is het dan ook noodzakelijk om dit project te benaderen in het totaal van de ruimtelijke planning van het Pepingse centrum. Wat wil dit gemeentebestuur met de kern van Pepingen doen? Welke visie heeft ze voor heel dit gebied de komende 10-20-30 jaar? Is daar überhaupt al over nagedacht?

Volgens N-VA is het beter dat de gemeente eerst met een visie komt alvorens projecten goed te keuren zonder dat men zicht heeft over wat er met de rest van het centrum zal gebeuren.

Met het opstellen van een RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) kunnen wij als beleidsmakers aan bouwheren zeggen welke zaken voor ons belangrijk zijn en hoe wij willen dat er in de toekomst een leefbare omgeving gecreëerd wordt.

Gerda Claeys (gemeenteraadslid): Het gemeentebestuur keurt een groot project goed zonder rekening te houden met de buurt. Het ontbreekt haar aan visie op alle gebieden

N-VA kijkt daarvoor naar Nederland waar men jaren op voorhand al gaat samenzitten met alle stakeholders ( buurtbewoners, gemeentebestuur, ambtenaren, ruimtelijke planners, mobiliteitsexperten,…) om wijken uit de grond te stampen die echte leef plekken worden waar het aangenaam is om te vertoeven.

 

Laat het duidelijk zijn, N-VA is niet tegen het verdichten van het woongebied op die plek, goed gelegen in het centrum. Maar de manier waarop dit is aangepakt laat weer de wensen over. Dit project zorgt nu al voor weerstand en er is nog niet eens een plan goedgekeurd, laat staan een spade in de grond.

We sommen enkele belangrijke problemen op:

  1. Er is geen rekening gehouden met de 45 graden regel vertrekkende vanop de rooilijn. Men vliegt direct de hoogte in tot 9 meter! Dit gaat effect hebben op het beschermde lichtinval van de buren.
  2. De Steenweg op Elingen is een sluipweg richting Brussel. De herinrichting van deze grond geeft op de lange termijn de opportuniteit om een veilig fiets en voetpad te creëren dat aansluit van de N28 tot aan het fietspad van de Neerkouter. De zwakke weggebruiken mag met dit project weer zijn leven riskeren. De gemeente spreekt over gemend verkeer in die buurt maar dan moet er op de steenweg op Elingen een zone 30 afgedwongen worden.
  3. De bouw van dit appartementencomplex moet passen binnen een verhaal waar aab de principes van een goede ruimtelijke ordening wordt voldaan en moet globaal bekeken worden (heel de hoek tussen steenweg op E en de N28) . De effecten voor de aanliggende woningen is nu bijzonder groot en je kan je de vraag stellen of dit past in een zone van woongebied met landelijk karakter. Dit plan is een zoveelste voorbeeld van ruimtelijke verrommeling.
  4. Het aantal parkeerplaatsen dat is voorzien in dit project volstaat niet. Er zijn 18 appartementen en ondergronds18 parkeerplaatsen (Dat is 1 op 1) terwijl er in de meeste gemeenten rekening wordt gehouden met 1,2 tot 1,3 parkingplaatsen per appartement. Daarnaast zijn er slechts 8 parkingplaatsen voorzien voor de 2 commerciële ruimten, veel te weinig.
  5. Er is op de aan te leggen weg geen doorsteek voorzien met de achterliggende school. Dit zou een veilig alternatief bieden voor de kinderen die zich nu via de drukke N28 moeten bewegen.
  6. In dit verhaal heeft de bouwheer maar 1 zaak voor ogen. Winstmaximalisatie op een relatief beperkte oppervlakte en dat is de mensen hun goed recht. De vraag is of dit de juiste keuze is voor onze gemeente. Wij menen van niet.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is