Wat is er loos met onze opcentiemen?

Op 19 augustus 2017

Het toegevoegd punt van de LVB / N-VA op de jongste gemeenteraad, had als enige bedoeling te voorkomen dat de Pepingenaren de vermindering van het aantal opcentiemen, vanaf het aanslagjaar 2018, worden opgevat als een daadwerkelijke belastingvermindering!

In 1991 werd de basisheffing van de Vlaamse Onroerende Voorheffing van 1,00 % naar 2,50 % opgetrokken en in 2018 gaan we van 2,50 % naar 3,97 %. Het gevolg hiervan is dat Pepingen, met  een heffing van 850 opcentiemen hetzelfde belastingresultaat bereikt als met 1350 opcentiemen.

Dit is geen  vermindering van de opcentiemen op de onroerende voorheffing, maar een omrekening of aanpassing om de bestaande belastingdruk, veroorzaakt door de opcentiemen op de onroerende voorheffing, stabiel te houden.  Deze  omrekening of aanpassing van de gemeentelijke opcentiemen werd zowel in 1991 als voor 2018 bij decreet verplicht gesteld.

Moraal van het verhaal : (n)iemand een rad voor de ogen draaien ?

Pepingen heeft sinds 16 mei 2017 een goedgekeurd budget 2017 en een aangepast meerjarenplan. Deze beleidsdocumenten werden door het Agentschap Binnenlands Bestuur nagezien en hun opmerkingen (twee bladzijden lang)  zijn op vele domeinen weinig geruststellend !

Hierna slechts enkele voorbeelden :

• Het aangepast meerjarenplan bevat geen overzicht van de financiele risico’s informatie die er wel bij hoort;
  • De toestand van de financiele schulden per 01/01/2016 is niet correct:
  • De uitstaande schuld wordt jaarlijks met slechts 5,5 % afgelost wat een positief begrotingsresultaat  geeft van 77.180;
  • De uitstaande schuld aflossen met 8 % zou echter een negatief begrotingsresultaat van 118.058 opleveren.

Wat is dan de basis van het op 16 mei 2017 goedgekeurd budget en aangepast  meerjarenplan als de toestand van de financiele schulden per 01/01/2016 niet eens correct is en de gemeentelijke jaarrekening 2016 nog niet opgemaakt is?

Dit alles staat haaks op een recente  uitspraak van de burgemeester  : “om een verantwoord financieel beleid te voeren zijn wij verplicht rekening te houden met het resultaat van de rekening 2016” !

Moraal van het verhaal : (n)iemand een rad voor de ogen draaien?

Gedurende 1,5 jaar werden de beleidsplannen van de coalitie LVB / N-VA door de feitelijke vereniging CD&V /SP.A en PL geblokkeerd.
Zal er nog iets gerealiseerd worden gedurende de 1,5 jaar van de huidige legislatuur ?
Of worden alle oorspronkelijke beleidsplannen van de coalitie LVB / N-VA door de feitelijke vereniging CD&V /SP.A en PL  uitgesteld ? geschrapt ?  verminderd ?